نورومارکتینگ علم ناشناخته در بازاریابی و فروش
نورو مارکتینگ یکی از حوزههای جدید در بازاریابی است که از تکنولوژی پزشکی مانند عکسبرداری مغزی (FMRI) برای مطالعه بر روی واکنش مغز به محرک های بازاریابی استفاده می کند.
محققان از عکسبرداری مغزی استفاده میکنند تا دلیل و چگونگی تصمیم مشتری در مورد محرک ها را بفهمند و بدانند کدام قسمت مغز آنها را تحریک به اقدام مورد نظر خود می کند.
امروزه بزرگترین چالش یک مدیر تولید، چه کارخانه و چه یک تولید خانگی، آن است که چگونه میتوان در حالی که پول کمتری خرج می کنند نتیجه بهتری بگیرند.
اولین بار در سال ۱۹۹۰ گری زالتمن که استاد دانشگاه هاروارد بود به این مفهوم پیبرد که شرکتهایی نظیر نستله ، جنرال موتور ، کوکاکولا و پپسی از آن زمان تاکنون از این روش استفاده می کنند. هر شرکت تا زمانی موفق است که بفهمد ترجیح مصرف کننده چیست.
فریضه ساده نورومارکتینگ این است که مشتری ها ممکن است دروغ بگویند اما آمار نه.
از اصول نورومارکتینگ برای توسعه تبلیغات و کمپین های تبلیغاتی و ساخت درست آنها استفاده می شود.
از آنجایی که تبلیغات اصولاً فرآیندی خلاقانه است نورومارکتینگ می تواند از طریق ارزش افزایی به وسیله فهم بهتر تاثیر تبلیغات بر روی افراد در تبلیغات موفقیت آنها اثرگذار باشد. این نکته را فراموش نکنیم که ترجیحات مشتری بیشتر به عادت ها تجربه شخصی و نظرات دیگران در مورد محصول و خدمات بستگی دارد. تصمیمات خریدار کاملا لحظهای بوده و شاید چندثانیه کاملاً عوض شود. تغییر نظر مشتری نیاز به اطلاعات جدید ندارد فقط کافی است با تغییر شرایط نظر مشتری را عوض کرد ( مثل ترتیب معرفی محصولات )
اگر ما بتوانیم با این علم ذهن مشتریان را بهتر بشناسیم بهتر می توانیم بر آن مدیریت داشته باشیم
در پایان چند توصیه بر اساس یافتههای نورومارکتینگ در دنیا که آثار مثبت بر فروش دارند را به عنوان نمونه ذکر، امید آنکه بتواند برای شما نیز مفید باشد.
1- اطلاعاتی که تناقض و تضاد دارد را برجسته کنید . برای مثال اگر طراح دکوراسیون هستید به جای نمایش فرآیند پیاده سازی کار طرحتان, عکس ابتدا و انتهای کار را نشان دهید.
2- اطلاعاتی که از طریق احساسات دریافت میشه را فعال کنید . برای مثال لواشک برای تست بگذارید یا کبابی هایی که هواکش را بر روی خیابان تنظیم می کنند.
3- اطلاعاتی که در مورد سود و زیان مخاطب باشد را بدهید.
4- اطلاعات قابل لمس درک میشود.
5- اطلاعاتی که در اول و آخر به مشتری میدهیم مهم است . در واقع مخاطب در ۴ ثانیه اول به برداشت و قضاوتی از شما می کند به زبان ساده گفته می شود برخورد اول مهم است.
6- اطلاعات بصری را جدی بگیرید بالای ۶۰ درصد اطلاعاتی که به مغز منتقل میشود از طریق چشم است تصاویر در بازاریابی اهمیت زیادی دارد آنها را جدی بگیرید.
دکتر میرمهیار میرصالح پور
کارشناس و مشاور اقتصادی حوزه کسب و کار کوچک
مدیر عامل و نائب ریس هیئت مدیره شرکت یاس نوین پارسه
- ۱ نظر
- ۳۱ شهریور ۹۹ ، ۱۶:۴۱